Skolfrågor på agendan

28.11.2017 kl. 14:24
De finlandssvenska integrationsdagarnas andra dag handlade om utbildning och tredje sektorn.

Mats Trondman inledde dagen med en föreläsning om "Skolkultur som möjlighetsstruktur". En av Trondmans huvudpunkter var att lyfta upp det som är viktigt för alla barn, men kanske speciellt viktigt för nyanlända barn, att det ska finnas en tilltro på att "jag är en sån som kan lära mej att jag är en sån som kan lära mej". Trondman påpekade också att en stark känsla av tillhörighet är av betydelse, på samma sätt som det ska tillåtas att ha en stark självkänsla: ”jag får vara mig själv tillsammans med andra”.

Emina Arnautovic avslutade dagen med att sammanfatta integrationens dubbelsidighet och att också få in integrationen i alla former av budgetar på till exempel kommunalnivå, det behövs pengar för förändring. Trondman lyfte också upp de många dubbla roller som finns med både dubbelfrånvaro och dubbelmedvetenhet då du inte anses bo där du bor men inte heller är hemma därifrån du kommer. Integrationsdagarnas hälsning blir att höja medvetandet om integration och att närsamhället ska vara engagerat på många plan.

Under dagen presenterades också projekten: Föräldrakraft för nyanlända, Stig in, Svenska.fi, Bron.

Integrationsdagarna ordnades av Bildningsalliansen, Folktinget och Hanaholmen.