Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Skip to content

Vem borde få årets Folktingsmedalj? Nominera här!

Kolumn: Praktikanten har ordet

Hej! Jag heter Edvard och studerar statskunskap med förvaltning på Helsingfors universitet, och börjar mitt tredje år nu i höst. Under min två månader långa praktikperiod på Folktinget fick jag i uppdrag att skriva en rapport om ett tema som har att göra med språkliga rättigheter. Jag valde att skriva om Belgien då landet är trespråkigt och har en unik politisk och administrativ struktur. Jag jämför i rapporten även situationen i Belgien med hur Finlands tvåspråkighet är uppbyggd.

Jag har lärt mig oerhört mycket om den språkliga situationen i båda länderna, och särskilt hurdana politiska system det lönar sig att använda i ett två- eller flerspråkigt land. I min rapport, som blir färdig i slutet av augusti, föreslår jag även möjligheter för att tvåspråkigheten i Finland ska fungera bättre, samt misstag det lönar sig att undvika.

Belgiens federala struktur, där landet är uppdelat i regioner och språkgemenskaper samt den federala staten, skiljer sig fundamentalt från motsvarande situation i Finland. Till skillnad från Finland är Belgien ett förhållandevis splittrat land, där en stor del av beslutsfattandet sker på regional nivå, och den federala staten har jämförelsevis få befogenheter. Landets historia kännetecknas av utmaningar i samarbetet mellan språkgrupperna och en strävan efter en ökad autonomi för dessa grupper.

Utöver att arbeta på mitt projekt har jag deltagit i flera av Folktingets evenemang. En särskilt spännande upplevelse var att åka till Björneborg och vara med och organisera Folktingets program på Suomiareena. Den två dagar långa arbetsresan innehöll många minnesvärda stunder, speciellt när vi praktikanter fick uppgiften att välkomna gästerna till Folktingets mottagning. Trots regnet och blåsten hölls vi på gott humör under hela resan.

Polisyrkeshögskolan i Tammerfors besökte vi också i juni. Där fick vi bekanta oss med hur skolan fungerade, den svenskspråkiga utbildningen, och vi fick även gå en rundtur i byggnaderna. Att få höra svenska talat i Tammerfors var en fin känsla, och resan var lärorik och minnesvärd.

Att jag har fått möjligheten att arbeta på Folktinget var något av en lyckoträff, då svenskspråkigheten i Finland står mig nära. Ett tema som är av särskilt intresse för mig är hur tvåspråkigheten fungerar på kommunal och statlig nivå. Jag har bott i huvudstadsregionen i hela mitt liv, och upplever ofta brister i den svenskspråkiga servicen.

Genom mitt arbete och praktikperiod på Folktinget har jag haft många värdefulla upplevelser och lärt mig enormt mycket, särskilt angående frågor som jag kommer ha nytta av i mina framtida studier i statskunskap, och även i arbetslivet. Jag ser fram emot att färdigställa mitt praktikarbete och hoppas också att det kan ge Folktinget nya insikter om hur flerspråkigheten fungerar i andra europeiska länder.

Edvard Beijar
Praktikant på Folktinget

Liknande