Om du upplever att dina språkliga rättigheter inte har förverkligats, kan du ta kontakt med oss på Folktinget. Vi ger dig råd och svarar på frågor kring språklagstiftningen. Vi kan också vid behov kontakta den myndighet ärendet gäller. Läs gärna nedan om språklagen och hur du kan gå till väga.
Du har rätt att använda svenska i kontakter med tvåspråkiga myndigheter. Förutom i grundlagen och språklagen finns det också bestämmelser om språkliga rättigheter i flera andra lagar.
Kontakta oss!
Vanliga frågor
Offentliga myndigheter är staten och statliga inrättningar, välfärdsområden, välfärdssammanlutningar, kommuner samt landskapet Åland och dess ämbetsverk.
Finska och svenska är Finlands nationalspråk. Enligt grundlagen har den finskspråkiga och den svenskspråkiga befolkningen rätt till kulturella och samhälleliga tjänster enligt lika villkor. Det här innebär inte endast formell, utan också faktisk likabehandling. De grundläggande rättigheterna gäller alla som vistas i Finland eller har kontakt med finländska myndigheter, oavsett nationalitet eller medborgarskap.
Du har rätt att använda svenska i kontakter med tvåspråkiga myndigheter, så som skattebyrån, Folkpensionsanstalten (FPA) och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Förutom i grundlagen och språklagen finns det också bestämmelser om språkliga rättigheter i flera andra lagar.
Huvudregeln är att du har rätt att använda finska eller svenska i kontakter med statliga myndigheter, tvåspråkiga välfärdsområden och tvåspråkiga kommunala myndigheter. Myndigheterna ska på eget initiativ se till att dina språkliga rättigheter förverkligas i praktiken. På till exempel webbplatser, skyltar och i broschyrer ska svenskan också ha en synlig plats. Ett privat företag är inte skyldigt att betjäna dig på svenska, men många företag ser det som viktigt att göra det.
De tvåspråkiga välfärdsområdena är Mellersta Österbotten, Österbotten, Egentliga Finland, Västra Nyland, Vanda och Kervo, Östra Nyland och Kymmenedalen. Dessutom är Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen tvåspråkiga. Detta innebär att området ska ordna social- och hälsovård på både finska och svenska, så att kunderna blir betjänade på det språk de väljer.
En kommun är antingen en- eller tvåspråkig med finska eller svenska som majoritetsspråk. En kommun är tvåspråkig om minoriteten utgör minst 8 procent av invånarna eller minst 3000 personer. En kommun kan också vara frivilligt tvåspråkig. Alla kommuner på Åland är enspråkigt svenska.
I praktiken används flera begrepp när det handlar om service på eget språk. Begreppen modersmål, eget språk och kontaktspråk används både i lagstiftningen och i myndigheternas praxis.
Modersmål:
Det språk, finska eller svenska, som är registrerat i befolkningsdatasystemet.
Eget språk:
Detsamma som modersmål, begreppet används ofta i lagstiftningen.
Kontaktspråk:
Ibland kan du själv välja om du vill ha finska eller svenska som kontaktspråk, oberoende av ditt modersmål. Vissa tvåspråkiga myndigheter registrerar alltså kontaktspråk också för personer som har finska eller svenska som modersmål. Det är ditt registrerade kontaktspråk som avgör på vilket språk myndigheten ska ge dig service.
Om ditt modersmål är något annat språk än finska eller svenska, ska du anmäla finska eller svenska som kontaktspråk i befolkningsdatasystemet.
Vart kan jag vända mig när jag inte får service på mitt eget språk?
1.
Respons till enheten
I första hand kan du ge respons till enheten där du har varit kund. Ofta finns det elektroniska responssystem som kan användas. Om du använder det responssystem som rekommenderas, försäkrar du dig om att responsen behandlas vid rätt enhet.
2.
Patientombudet och socialombudet
Du kan också vända dig till patientombudet eller socialombudet vid enheten för att få information om dina rättigheter och råd om hur du ska gå till väga, om du inte har fått service på ditt eget språk.
3.
Anmärkning till enhetens ansvarsperson
Om du inte är nöjd med servicen, behandlingen, vården eller bemötandet kan durikta en anmärkning till enhetens ansvarsperson. Patientombudet och socialombudet kan ge råd om hur du formulerar en anmärkning.
4.
Regionförvaltningsverket
Regionförvaltningsverket övervakar social- och hälsovården. Om du har följt anvisningarna i punkterna 1−3 och det ändå inte leder till resultat kan du rikta ett klagomål till regionförvaltningsverket i din region.
Diskrimineringsombudsmannen (DO)
DO främjar likabehandling och övervakar att diskrimineringslagen följs. Du kan vända dig till DO om du misstänker att du har utsatts för diskriminering på grund av ditt språk eller någon annan personlig egenskap.
Riksdagens justitieombudsman (JO)
JO övervakar lagligheten i myndigheternas verksamhet. Du vända dig till JO till exempel om du misstänker att dina grundläggande språkliga rättigheter inte har tillgodosetts.