Skrivele till justitiekansler Jaakko Jonkka

09.06.2010 kl. 11:35
Folktinget diskuterade Karlebyfrågan med äldre justitiekanslerssekreterare Outi Kostama på JK-ämbetet 2.6.2010 och överräckte samtidigt en skrivelse i frågan om landskapet Mellersta Österbottens och Karleby stads placering inom statens regionförvaltning.

Justitiekansler
Jaakko Jonkka

Svenska Finlands folkting vänder sig till er med anledning av att Finansministeriet på nytt utreder det tvåspråkiga landskapet Mellersta Österbottens och Karleby stads placering inom statens regionförvaltning. Denna fråga har aktualiserats, trots att statsrådet genom förordning 20.11.2009 utfärdade bestämmelser om att landskapet hänförs till samma verksamhetsområde som landskapet Österbotten.

Riksdagens grundlagsutskott har med stöd av 74 § i grundlagen, och efter att ha hört ledande förvaltningsexperter, enhälligt tagit ställning till grundlagens 122 § 1 mom. i sitt utlåtande om revideringen av statens regionförvaltning (GrUU 21/2009 rd). Utlåtandet innehåller en auktoritativ tolkning av 122 § 1 mom. med utgångspunkt i 17 § 2 mom, eftersom de språkliga rättigheterna till sin natur är grundläggande rättigheter. Denna tolkning har en central betydelse, eftersom det allmänna i enlighet med 22 § i grundlagen och med stöd av 122 § 1 mom. ska se till att den finsk- och svenskspråkiga befolkningens möjligheter att erhålla tjänster på det egna språket tillgodoses enligt lika grunder.

Grundlagsutskottet konstaterar i sitt utlåtande, att den faktiska jämlikheten mellan den finskspråkiga och svenskspråkiga befolkningen måste garanteras bl.a. när samhällelig service organiseras. Det allmännas skyldighet att säkerställa de grundläggande rättigheterna förutsätter att man väljer den områdesindelning som bäst tillgodoser de grundläggande språkliga rättigheterna, ifall det är möjligt att definiera en administrativt fungerande områdesindelning på flera alternativa sätt. Möjligheterna för personer som hör till en språklig minoritet att få tillgång till tjänster på sitt eget språk och deras möjligheter till medinflytande i den regionala förvaltningen överlag riskeras, i synnerhet om den språkliga minoriteten blir en mycket liten grupp i periferin. Utskottet fastslår vidare, att beslutsfattandet om områdesindelningen inom statens regionförvaltning måste baseras på en adekvat bedömning av beslutets språkliga konsekvenser. Beslutsfattandet på denna punkt är laglighetsprövning, som baserar sig på kraven i 122 § och 17 § i grundlagen.

Folktinget hänvisar till att justitiekanslerns beslut om de grundläggande språkliga rättigheterna vid revideringen av regionförvaltningen 30.10.2009 hade en avgörande betydelse för den fortsatta beredningen och för statsrådets beslutsfattande i ärendet. Statsrådets förordningar om regionförvaltningsmyndigheterna och deras verksamhetsområden per 20.11.2009 visar att bestämmelserna följdenligt baserar sig på 122 § och 17 § i grundlagen.

Finansministeriet tillsatte en utredning 21.1.2010 för att följa upp revideringen av regionförvaltningen. Denna har till uppgift att bl.a. leda ett utredningsarbete om landskapet Mellersta Österbottens placering inom statens nya regionförvaltning. I detta syfte tillsattes ännu en separat arbetsgrupp 15.3.2010 med uppgift att utreda landskapet Mellersta Österbottens inriktning. Arbetsgruppen undersöker således möjligheterna att överföra landskapet Mellersta Österbotten till samma verksamhetsområde som landskapen Norra Österbotten och Kajanaland. Enligt uppgift har denna arbetsgrupp inte en samstämmig syn på hur grundlagsutskottets linjedragningar bör tolkas i fråga om de grundläggande språkliga rättigheterna och områdesindelningen (tidningen Keskipohjanmaa 29.5.2010).

Folktinget ser allvarligt på det faktum att Finansministeriets beredning i fråga om landskapet Mellersta Österbottens inriktning på nytt har aktualiserats, trots grundlagsutskottets linjedragningar och justitiekanslerns beslut i frågan. Folktinget betonar det viktiga i att den aktuella beredningen bygger på en helhetsbedömning av regionförvaltningsmyndigheternas faktiska möjligheter att fungera på finska och svenska också på längre sikt. Myndigheternas förmåga att säkerställa medborgarnas rätt till service på finska och svenska bygger bl.a. på att de tjänstemän som handhar substansfrågor kan kommunicera med både finsk- och svenskspråkiga personer på deras eget språk. Beredningen måste respektera principen om att den områdesindelning som bäst säkerställer de grundläggande språkliga rättigheterna väljs och att den språkliga minoriteten måste vara tillräckligt stor för att ha inflytande inom den nya administrationen.

Folktinget understryker att den svenskspråkiga befolkningens andel i nuläget vore endast 1,3 procent (7.178 av sammanlagt 542.875 personer), om landskapet Mellersta Österbotten hänförs till samma verksamhetsområde som landskapen Norra Österbotten och Kajanaland. När det gäller ansvarsområdet för arbetarskyddsuppgifter utgör den svenskspråkiga befolkningen endast 1 procent (7.516 av totalt 726.623 personer), om landskapet hänförs norrut. Orsaken till detta är att Norra Finlands regionförvaltningsverk handhar arbetarskyddsfrågor också för Lapplands del. Folktinget betonar att dessa siffror redan i sig visar att myndigheterna inte kan upprätthålla en heltäckande språklig beredskap på svenska i enlighet med grundlagens bestämmelser.

Folktinget framhåller ännu det faktum, att regionförvaltningsreformen inte har påverkat de svenskspråkiga invånarnas språkliga rättigheter i det tvåspråkiga landskapet Mellersta Österbotten, och detsamma gäller för de svenskspråkiga som bor i de finskspråkiga landskapen Norra Österbotten, Kajanaland och Lappland. Däremot försämras de närmare 6.500 svenskspråkiga Karlebybornas grundlagsenliga rätt till service på sitt eget språk radikalt, ifall landskapet Mellersta Österbotten hänförs norrut.

Folktinget hänvisar till de synpunkter som har framlagts i denna skrivelse och understryker det viktiga i att grundlagsutskottets tolkning av grundlagens 122 § och 17 § och justitiekanslerns beslut respekteras. Folktinget ber justitiekanslern följa med ärendet och vidta behövliga åtgärder, ifall det visar sig att den nya beredningen utmynnar i förslag som avviker från bestämmelserna om områdesindelningen i statsrådets förordningar om regionförvaltnings-myndigheterna.

Helsingfors den 2 juni 2010

SVENSKA FINLANDS FOLKTING

Anna-Maja Henriksson
ordförande

Stefan Svenfors
folktingssekreterare

Kristina Beijar
sakkunnig i förvaltningsärenden