Märke med gul anka med texten bra gjort, Folktinget tackar

Bra gjort, Folktinget tackar!

Med den här Bra gjort-stämpeln vill vi visa vår uppskattning för att någon på ett positivt sätt lyfter upp det svenska. I första hand ger vi stämpeln till aktörer, organisationer, företag, myndigheter och personer inom kundbetjäning som mest verkar på finska.

Har du förslag på vem som borde uppmärksammas? Hör av dig till folktinget@folktinget.fi! 

#bragjort #folktingettackar

Här listar vi vilka vi hittills uppmärksammat! 

Skatteförvaltningen gör alltid sitt bästa för att ge en god svenskspråkig service. Du får alltid svar på svenska när du ringer deras kundtjänst, deras webbplats fungerar utmärkt på svenska och sedan maj är det också möjligt att chatta med dem på svenska. När man är i kontakt med andra myndigheter får man ofta begära att få svenskspråkig service, så inte vid Skatteförvaltningen. Bra gjort, Folktinget tackar!

 

Mika Salminen och Asko Järvinen har under den här våren synts mycket i media. De har kontinuerligt gett information och svarat på frågor om coronaviruset även på svenska. Att få kunskap om den rådande pandemin på sitt eget språk är viktigt. Bra gjort, Folktinget tackar!

Mika Salminen är chef för hälsosäkerhetsavdelningen på Institutet för hälsa och välfärd och Asko Järvinen är överläkare med ansvar för infektionssjukdomar vid Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt.

 

Godiset Aakkoset firar 50 år i år och gör det med en fin kampanj för att lyfta upp svenskan i Finland och också andra språk. Det tycker vi är roligt! Bra gjort, Folktinget tackar!

 

Den 6 december firades Finlands självständighetsdag. I år blev det ju ingen vanlig bal på slottet på grund av pandemin.

Istället direktsändes intervjuer, olika inslag och underhållning i en programhelhet på Yles kanaler. Och bäst av allt, tycker vi, så gjordes allt på ett så fint, fungerande tvåspråkigt sätt! En inkluderande sändning på många sätt. Bra gjort, Folktinget tackar!

 

Folktingets mötesrum behövde ny teknik för att i framtiden också klara av alla digitala möten och träffar. Det fixade DigiSähkö åt oss, tack för det Henkka och Sami och speciellt stort tack för servicen på svenska! Bra gjort, Folktinget tackar!

 

Lojo sjukvårdsområde har gjort satsningar för att förbättra sin service på svenska och i den senaste kundnöjdhetsmätningen är hela 80,4 % nöjda med servicen på svenska. Språkfrågan och språkutbildning är något som ledningen valt att aktivt jobba med. 

Som exempel kan Lojo BB nämnas! Där har de redan länge jobbat med att erbjuda service på flera språk och är också aktiva på sociala medier på både finska och svenska. Bra gjort, Folktinget tackar!