Folktinget har gett ett utlåtande till social- och hälsovårdsministeriet om utkastet till regeringens proposition om lag om klienters och patienters självbestämmanderätt samt förutsättningarna för användning av begränsande åtgärder inom social- och hälsovården.
Ärende: Utlåtande om utkastet till regeringens proposition om lag om klienters och patienters självbestämmanderätt samt förutsättningarna för användning av begränsande åtgärder inom social- och hälsovårdenHänvisning: Social- och hälsovårdsministeriets svenskspråkiga diskussionsmöte, 5.11.2013
UTLÅTANDE
Svenska Finlands folkting är en lagstadgad intressebevakarorganisation för det svenska språket och den svenskspråkiga befolkningen i Finland.
Folktinget har, i samband med inbjudan till den svenskspråkiga diskussionen om klientens självbestämmanderätt, fått möjlighet att ge utlåtande om utkastet till regeringsproposition om klientens självbestämmanderätt inom social- och hälsovården. Folktinget fokuserar i sitt utlåtande på de aspekter av utkastet till proposition som berör de språkliga rättigheterna och den svenskspråkiga servicen.
Allmänt om språket i social- och hälsovården
Ofta är vårdenhetens ledning medveten om patientens eller klientens språkliga rättigheter, men trots det förekommer det brister i informationsgången till den personal som dagligen arbetar med klienterna eller patienterna. Det vore mycket viktigt att personalen inom hela vårdkedjan är medveten om klienternas och patienternas språkliga rättigheter.
Av denna orsak förespråkar Folktinget att sådan lagstiftning som berör individens grundläggande rättigheter innehåller en tydlig hänvisning till tillämpliga bestämmelser ur språklagstiftningen.
Språkbestämmelse
Folktinget konstaterar att en paragraf om de språkliga rättigheterna behövs även i lagen om självbestämmanderätt.
Fastän det är den tvåspråkiga kommunens eller samkommunens ansvar att säkerställa vård på båda nationalspråken i enlighet med språklagstiftningens bestämmelser, är det personalen inom vårdenheterna som i praktiken ska iaktta de språkliga skyldigheterna och ge vård på svenska och finska. För att språkbestämmelserna ska vara så tillgängliga för personalen som möjligt, är det viktigt att de finns nämnda inom den lag som konkret berör ramarna för personalens arbetsuppgifter.Personalen måste göras medveten om skyldigheten att självmant ge vård och service på båda nationalspråken samt höra patienten eller klienten på hans eller hennes språk, finska eller svenska. Det är särskilt viktigt att också privata serviceproducenters personal är medveten om sina patienters eller klienters språkliga rättigheter. Den språkliga servicen får inte försämras på grund av att myndigheten köper tjänster av privata producenter och myndigheten ska därför försäkra sig om att service ges på båda nationalspråken i enlighet med språklagstiftningen.
Språkliga rättigheter vid begränsandet av en individs grundläggande rättigheter
Lagförslaget innehåller bestämmelser om när och hur en individs självbestämmanderätt får begränsas. I situationer när de grundläggande rättigheterna begränsas på en myndighets initiativ, är individens språkliga rättigheter starkare än vid andra kontakter med myndigheter.
Var och en har rätt att bli hörd på sitt eget språk och att använda sitt eget språk i ärenden som väcks av en myndighet och som direkt gäller grundläggande rättigheter för honom eller henne eller någon som är i hans eller hennes vård eller om myndigheten ålägger honom eller henne någon skyldighet (10 § 2 mom. i språklagen). I regeringens proposition till språklag konstateras att dylika situationer är t.ex. då en person omhändertas eller tas in för vård och detta begränsar personens personliga frihet.Den här bestämmelsen gäller också i enspråkiga kommuner, vilket är det som skiljer bestämmelsen från den övriga språklagstiftningen, vars huvudregel är att endast tvåspråkiga myndigheter har skyldighet att ge vård och service på både finska och svenska.
Eftersom lagen om självbestämmande föreslås innehålla åtgärder som vidtas på myndighetens initiativ och som kan anses direkt gälla klientens eller patientens grundläggande rättigheter, är bestämmelsen i 10 § 2 mom. i språklagen relevant när lagen om självbestämmande tillämpas. Enspråkiga myndigheter bör uppmärksammas på att de är skyldiga att tillämpa denna bestämmelse.
Folktingets förslag
Folktinget föreslår att följande bestämmelse fogas till 4 kap.:
Tvåspråkiga kommuner och samkommuner som omfattar tvåspråkiga eller både finsk- och svenskspråkiga kommuner ska säkerställa att åtgärder enligt denna lag vidtas på finska och svenska så att klienterna och patienterna skriftligen och muntligen får kommunicera på det språk de väljer.I enspråkiga kommuner och samkommuner ska åtgärder enligt denna lag vidtas på kommunens eller samkommunens språk. När åtgärder som väcks av en myndighet och som direkt gäller klientens eller patientens grundläggande rättigheter har klienten och patienten rätt att bli hörd på sitt eget språk och rätt att använda sitt eget språk, oberoende av kommunens eller samkommunens språk.
I detaljmotiveringarna bör listas de åtgärder som väcks av en myndighet och som kan anses direkt gälla klientens eller patientens grundläggande rättigheter.
Privata aktörer och offentlig makt
När en privat aktör ges laglig rätt att utöva offentlig makt, får inte de grundläggande rättigheterna, rättsskyddet eller kraven på god förvaltning försvagas. De språkliga rättigheterna är grundlagstryggade, de utgör en del av individens rättsskydd och de är del av god förvaltning. De språkliga rättigheterna får därmed inte försvagas när privata aktörer ges rätt att utöva offentlig makt.
Folktinget anser därför att de privata aktörernas språkliga skyldigheter bör utredas både när den privata aktören säljer sina tjänster till en kommun och när den säljer tjänster till en privatperson. Den privata aktörens skyldigheter bör tydliggöras i samband med 4 kap. och den språkparagraf vi föreslår ovan.
Slutligen
Vänligen,
Svenska Finlands folkting
Christina Gestrin
Folktingsordförande
Markus Österlund
Folktingssekreterare
Johanna Lindholm
Språkskyddssekreterare