Folktingets styrelse har i en skrivelse till inrikesminister Anne Holmlund uppmärksammat på de brister som finns i nödcentralernas svenska service. Folktinget har tagit del av undersökningen Språkbarometern 2008 som publiceras senare i höst. Undersökningen ger vid handen att det finns stora regionala skillnader i hur den språkliga servicen sköts.
Folktinget uppmanar inrikesministeriet att uppgöra en språkstrategi för nödcentralsverket, där man uppställer konkreta mål och ger anvisningar om hur den språkliga servicen ska skötas i praktiken. Vidare föreslår Folktinget att inrikesministeriet i samband med den allmänna utvärderingen av nödcentralernas verksamhet och servicens kvalitet i fortsättningen bör undersöka hur servicen på svenska fungerar och hur den svenskspråkiga befolkningen utvärderar nödcentralernas tjänster. I dagens läge finns den språkliga aspekten inte med i nödcentralernas egna rapporter och enkäter, trots att både statsrådet och riksdagen har betonat att servicen ska fungera på båda nationalspråken.
Folktingets styrelse poängterar att samtliga hjälpsökande i alla enskilda fall ska kunna använda svenska i sina kontakter med nödcentralen. Människor i nöd har ofta mycket svårt att använda något annat språk än sitt modersmål, oberoende av övriga språkkunskaper.
För mera information, kontakta:
Folktingets ordförande, Ulla-Maj Wideroos, tfn 050-511 3141
Folktingssekreterare Stefan Svenfors, tfn 050-512 0420
Institutet för finlandssvensk samhällsforskning vid Åbo Akademi står bakom Språkbarometern. Ytterligare information om Språkbarometern 2008 ges av forskare Kjell Herberts, tfn 050-363 2895.