Läsintresset och -förmågan sjunker bland barn och unga. Den senaste Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) visar att läsförmågan bland fjärdeklassister i Finland är sämre än för fem år sedan då senaste studie gjordes. Den försämrade läsförmågan bland skolbarn gäller båda språkgrupperna i Finland och är dessutom ett världsomfattande problem. Men den negativa utvecklingen har varit kraftigare i Finland än i andra länder.
En svag läsförmåga kan begränsa de ungas liv och vardag och deras möjligheter att lyckas i studierna och på den framtida arbetsmarknaden. Kan en begränsad läsförmåga leda till att de över huvud taget undviker att läsa och exempelvis ta till sig nyheter och vara delaktigt i samhället överlag? Vad betyder bristande läsförmåga för den ungas självförtroende? Vad har detta för konsekvenser för samhället i stort och kan den bristande motivationen och kunskapen att läsa medföra en ökad polarisering i samhället? Vad har trenden med försvagade läskunskaper för verkningar på det svenska i Finland?
I diskussionen deltar:
Forskare Ann-Katrine Risberg, Niilo Mäki-Instituutti
Ledande rektor Martin Hartman, Svenska samskolan i Björneborg
Verksamhetsledare Micaela Romantschuk, Förbundet Hem och Skola
Moderator: Christina Gestrin
Webbinariet bandades på Suomiareena 2024.